Agentie SEO | Agentie de Marketing Online | Agentie Social Media Marketing

  • Home
  • 10 lucruri esențiale despre canonical tag în SEO

Într-un ecosistem digital în care conținutul duplicat poate apărea ușor din cauza paginilor asemănătoare, parametrilor din URL sau variantelor de pagini pentru mobil/desktop, baliza canonical (rel="canonical") este una dintre cele mai importante arme pe care le ai în SEO tehnic. Ea ajută motoarele de căutare să înțeleagă care este versiunea originală (sau preferată) a unui conținut.

Iată 10 lucruri esențiale pe care trebuie să le știi despre rel="canonical" dacă vrei să-ți protejezi site-ul de canibalizare, diluare de autoritate și probleme de indexare:

Baliza rel="canonical" le spune motoarelor de căutare:

„Aceasta este varianta preferată a acestei pagini, dacă mai găsești și alte variante asemănătoare, indexează doar aceasta.”

Este esențială în gestionarea conținutului duplicat sau foarte similar.

Google tratează canonicalul ca pe o sugestie, nu ca pe o regulă. Dacă semnalele sunt neclare (ex: linkuri externe duc spre altă variantă, canonical greșit setat etc.), Google poate ignora tagul canonical și alege el ce pagină consideră relevantă.


Este un link HTML, nu o redirecționare. Vizitatorul rămâne pe pagina curentă, dar Google știe că preferi ca varianta specificată în href să fie cea indexată.

4. Fiecare pagină trebuie să aibă un canonical chiar și spre ea însăși

Dacă o pagină este unică, cel mai sigur este să aibă un canonical către ea însăși. Astfel, Google nu va interpreta greșit variantele URL-ului cauzate de parametri (?utm=..., ?ref=..., etc.).

htmlCopiazăEditează<link rel="canonical" href="https://www.siteulmeu.ro/produs-xyz/" />

Dacă ai mai multe pagini similare sau duplicate (ex: variante cu/sau fără trailing slash, cu/sau fără www, parametri etc.), Google ar putea împărți autoritatea (PageRank-ul) între ele.

Canonical-ul concentrează toată autoritatea într-o singură pagină, pentru a evita fragmentarea SEO.

Canonicalul:

  • păstrează pagina activă;
  • este invizibil pentru utilizator;
  • este util pentru pagini similare care trebuie să existe.

Redirecționarea 301:

  • mută complet pagina;
  • vizitatorul este redirecționat;
  • nu este potrivit când vrei să păstrezi ambele versiuni disponibile.

Nu impune canonicalul spre altă pagină dacă pagina actuală are conținut original. Vei semnaliza către Google că această pagină nu merită indexată, chiar dacă e valoroasă. Poți pierde trafic organic.

Dacă pui canonical spre o pagină:

  • cu noindex;
  • sau care returnează 404 / 301 / 500;

…Google poate ignora semnalul și poate interpreta greșit semnificația relației. Canonicalul trebuie să fie către o pagină funcțională, indexabilă și relevantă.

Magazinele online generează automat zeci de variante de URL-uri pentru același produs:

  • filtre;
  • paginare;
  • sortare;
  • parametri UTM;
  • căutări interne.

Toate aceste variante trebuie să aibă canonical către pagina principală a produsului sau categoriei, altfel riști:

  • canibalizare în SERP;
  • diluare de PageRank;
  • indexare greșită.

Pentru PDF-uri, imagini sau alte fișiere, poți seta canonicalul în antetul răspunsului HTTP. Exemplu:

bashCopiazăEditeazăLink: <https://www.siteulmeu.ro/fisier-principal.pdf>; rel="canonical"

De asemenea, în sitemap-ul XML poți specifica doar paginile canonice (cele preferate pentru indexare), pentru a semnaliza clar ce trebuie reținut.

Concluzie

Canonical tag-ul este una dintre cele mai simple și mai elegante soluții pentru a evita problemele de conținut duplicat în SEO.
Folosit corect, îți salvează autoritatea, îți clarifică intențiile în fața Google și îți protejează pozițiile în SERP.

Dar, folosit greșit, poate face mai mult rău decât bine, excluzând din index pagini valoroase sau semnalizând confuz algoritmii de căutare.